Jak optimalizovat web sportoviště pro vyhledávače (SEO) a zvýšit návštěvnost svých stránek o 100% – komplexní průvodce
Chtěli byste mít web, na který vám každý měsíc chodí spousta návštěvníků – vašich současných a budoucích zákazníků? Kdo by nechtěl, že. Je proto ale potřeba něco udělat.
V zásadě máte 2 hlavní možnosti – internetovou reklamu a optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Kromě nich lze získat návštěvníky i jinak, tento komplexní průvodce je ale zaměřený právě na získávání zákazníků z vyhledávačů. A vše jsme přizpůsobili potřebám a možnostem sportovních zařízení tak, abyste nevyhazovali peníze oknem a v neztratili se v SEO labyrintu.
Ještě než začneme, tady je ukázka, jakých výsledků v ve zvýšení návštěvnosti jsme dosáhli pro jednoho z našich menších zákazníků. Oranžově je znázorněný stav před optimalizací, modře stav v průběhu práce (a dále pokračoval a zlepšoval se). Statistiky jsou z Google Analytics.
... a tohle můžete mít také. Pojďme si říct jak.
Co je to optimalizace pro vyhledávače, tzv. SEO?
Zajisté jste už někde zaslechli nebo si přečetli o pojmu SEO. Ale víte, co to vlastně znamená?
SEO (z anglického Search Engine Optimization) je soubor metod pro vytváření a upravování webových stránek tak, aby jejich obsah i forma byly co nejvhodnější pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích a aby se o nich vyhledávače dozvěděly.
Udělejte web dobrý pro lidi – pak jej uděláte dobrý i pro vyhledávače.
Jiná definice říká, že smyslem SEO je udělat webové stránky takové, aby byly co nejlepší pro uživatele. To jde ruku v ruce s tím, že hlavním cílem vyhledávače, jako je Seznam nebo Google, je poskytnout uživatelům tu nejlepší stránku k tomu, co hledají. A vy chcete, aby to byla právě vaše stránka.
Cíle optimalizace pro vyhledávače a kdo vám SEO udělá
Cíl je dosáhnout pro vaši webovou stránku co možná nejvyšší pozici ve výsledku hledání ve vyhledávači na správná klíčová slova. Tím je dosaženo hojnějších návštěv vašeho webu, protože čím výše je váš odkaz, tím více lidí na něj klikne. A tím si splníte cíle, které vám má web přinášet – nové zákazníky, zvýšit tržby, zisk, …
SEO můžete udělat:
- Samostatně. A k tomu by vám měly pomoci i naše články. Tady bude důležité převést teoretické znalosti do praxe a trocha šikovnosti. Zkrátka si to vyzkoušet.
- Najmout si SEO specialistu. Většinou jde o živnostníka na volné noze se zkušenostmi, kdo se vám o to postará za vás. Zde už však musíte počítat s určitými finačními náklady. Při výběru buďte důslední. Nenechte se zlákat cizími slovy, kterým nerozumíte, nebo sliby, že dosáhnete na první pozice. Nechte si ukázat práci a dosažené výsledky.
- Svěřit péči o váš web firmě, zabývající se optimalizací webů. Asi každá z těchto firem říká, že počáteční náklady se vám brzy vrátí, ale i zde buďte důslední. Neinvestujte zbytečně. Pečlivě si firmu vyberte a kriticky se podívejte na to, co vám nabízejí. Nechte si firmou vždy vyčíslit, jestli se vám SEO vyplatí. Dobrou firmu poznáte podle toho, že vám nebude slibovat hory doly. Tak to děláme i na SportCentralu, kde optimalizaci pro vyhledávače děláme pro zákazníky také.
Co byste měli vědět, než se sami pustíte do zlepšení vašeho webu, aneb na čem zapracovat a na co myslet.
- Buďte pečliví. Když už se do toho pustíte, snažte se být pečliví a důslední. Dotahujte věci do konce.
- Dlouhodobá snaha. Je nutné si uvědomit, že web nedostanete na přední příčky ve vyhledávání během několika málo dní. Je to otázka až měsíců. Nenechte se odradit a pokračujte v tom, co jste začali.
- Inovace. Až budete zběhlí v základech, můžete se pokusit vymyslet svůj vlastní originální způsob propagace.
- Časová investice. Abyste dosáhli vytoužených výsledků, počítejte, že to chce alespoň 10 hodin práce týdně.
Ceny optimalizace pro vyhledávače
Firma bude určitě dražší než samostatný SEO specialista, ale výsledek může být srovnatelný. U SEO specialisty počítejte s cenou kolem 10.000 – 15.000 Kč za měsíc (10 hodin práce týdně x 200-400 Kč). U firem se můžete dostat na cenu dvojnásobnou i trojnásobnou. Nebo stejnou, ale dostanete za to méně hodin. Potřebný počet hodin a cena se bude lišit od regionu, kde působíte, vašeho sportoviště (např. bude to levnější, pokud máte malé sportoviště s 1 sportem), konkurenčních webů jiných sportovních zařízení. Výhodou firem může být to, že mají větší tým zaměstnanců a síť kontaktů a tak zvládnou některé věci rychleji nebo efektivněji.
Klíčová slova a SEO
Co je klíčové slovo?
Vzhledem k tomu, že ve spojitosti se SEO se často hovoří o tzv. klíčových slovech, bylo by asi dobré tento výraz pro přesnost osvětlit hned zpočátku.
Klíčové slovo je to, co zadává uživatel do vyhledávání na Googlu nebo Seznamu. A vy chcete, aby přes něj našel právě vás.
Klíčová slova vašeho sportoviště jsou váš název, názvy vašich nabízených služeb či produktů (tady jde většinou o jednotlivé sporty).
Uveďme si pár příkladů pro fitness centra:
- Fitness v Praze
- Posilovna v Praze
- Fitness v Praze ceny
- Dámské fitness v Praze
- Fitness Galaxie
Jak přijít na všechna vaše klíčová slova
Vysvětlili jsme si, co jsou klíčová slova. Nyní je čas přijít na to, jaká všechna máte. S takto vytvořeným seznamem pak budete dále pracovat (doplňovat další klíčová slova, vyškrtávat nevhodná, dělit do kategorií).
Při vaší práci přemýšlejte nad klíčovými slovy ve dvou skupinách:
- hlavní klíčová slova (obecná, nejspíše je bude používat vaše konkurence)
- Příklad: „Fitness Plzeň“, „Posilovna Praha“
- okrajová (specifická, málo vyhledávaná)
- Příklad: „Dámské fitness Plzeň“, „Posilovna Praha ceny“
Obě skupiny vám mohou přinést velkou návštěvnost:
- hlavní klíčová slova – málo slov (např. 1-10 slov) s velkou návštěvností (např. 200-1000 lidí za měsíc pro každé slovo)
- okrajová – hodně slov (např. 100 různých kombinací) s malou návštěvnosti (např. 10-50 lidí za měsíc pro každé slovo
Jak najít správná klíčová slova?
- Zamyslete se, na jaká slova byste chtěli, aby vás uživatelé internetu našli, co by je mohlo zajímat
- Pokuste se na svém webu nalézt všechna slova, která vystihují vaše podnikání a vypište si ta, o kterých si myslíte, že by vaši potencionální zákazníci mohli použít při vyhledávání
- Prozkoumejte, na jaká klíčová slova jsou zaměřeni vaší konkurenti (podívejte se na jejich webové stránky)
- Využijte nástroje na hledání těchto slov a získejte tak návrhy na další vhodná slova - vhodný je například nástroj pro návrh klíčových slov od Google Adwords, tzv. Keyword Planner
- Nejprve si musíte založit účet v Google Adwords, ale nebojte, nic to nestojí. Poté napíšete klíčové slovo, ke kterému chcete získat návrhy (např. Fitness Praha) a Keyword Planner vám řekne, jaké další výrazy byste mohli využít, kolik lidí je hledá a jaká je na ně konkurence.
- Měříte-li si návštěvnost pomocí Google Analytics, podívejte se, přes jaká slova k vám lidé chodí
Nyní můžeme rozšířit náš seznam klíčových slov pro fitness, tučně jsou nová:
- Fitness v Praze
- Fitness Praha
- Fitness v Praze Anděl
- Fitness centra v Praze
- Posilovna v Praze
- Fitness v Praze trenér
- Fitness v Praze ceny
- Dámské fitness v Praze
- Fitness Galaxie
- Levné fitness v Praze
- Luxusní fitness v Praze
- Fitness v Praze členství
- Fitness v Praze permanentka
- … a další
Proč je ve většině slov Praha? Protože samotné slovo fitness je až příliš obecné. Není jasné, jestli uživatelé pod fitness hledají doplňky stravy, fitness oblečení, sportoviště. Resp. většinou budou hledat fitness s nějakým dalším výrazem. A pro sportoviště to velmi často bývá právě určení lokality. Potřebujete lidi, kteří hledají, kam půjdou cvičit.
Mám klíčová slova, co s nimi dál?
Vaše slova si můžete uložit do tabulky v Excelu. Ke každému je vhodné přiřadit konkrétní stránku na vašem webu, která má na slovo cílit. Každé slovo by mělo být přiřazeno pouze k jedné stránce a každá stránka by měla obsahovat jen omezený počet klíčových slov.
Proč je to dobré? Pokud například nabízíte tenis a squash v Praze, je vhodné mít jednu stránku pro tenis a druhou pro squash. Lidé, kteří si vyhledají „squash v Praze“ přijdou na tu správnou stránku, kde se dozví, že si u vás mohou squash zahrát. V tu chvíli nepotřebují vědět, že nabízíte i tenis. To zjistí při dalším procházení vašeho webu nebo až k vám zavítají. Lepší je to i pro vyhledávače – Google se snadno rozhodne, kterou stránku má uživateli nabídnout při hledání tenisu a kterou u squashe.
Klíčová slova dále použijete téměř při všech činnostech při vaší práci. Tak se na to půjdeme rovnou podívat, co říkáte?
Jak udělat SEO pro web sportoviště
Konečně se dostáváme k samotné práci.
Optimalizaci webu pro vyhledávače budete provádět na dvou frontách
- Úpravy na webu vašeho sportoviště - ty zahrnují například hledání a úpravy klíčových slov, vytváření a úpravu stránek, nadpisů, textu, obrázků, úpravy zdrojového kódu, atd.
- Aktivity mimo web vašeho sportoviště - získávání zpětných odkazů
Než začnete, můžete se podívat na článek 9 věcí k zamyšlení PŘED optimalizací webu sportoviště pro vyhledávače a 4 následné kroky. Dozvíte se, na co se podívat před začátkem práce. Je to taková vaše jednoduchá vstupní analýza.
Řekněme, že už to máte hotové. Nyní je čas se vrhnout na jednorázovou úpravu vašich internetových stránek.
Jednorázová úprava webu + opakující se činnosti
Začít můžete tím, že si projdete všechny vaše vstupní stránky a doplníte nebo upravíte klíčová slova.
Zde platí, že méně je někdy více. Je dobré udržovat optimální hustotu v rozsahu cca od 1% do 3 %. To znamená, že pokud máte fitness, nemělo by se toto slovo na stránce vyskytovat více než 1-3x ze 100. Pokud je totiž stránka klíčovými slovy přehlcena může to mít i záporný efekt a web je „přeoptimalizován“. Google to vidí a přinejlepším vás za to nebude nijak postihovat.
Kam dát klíčová slova (pro jednoduchost berme, že vaše klíčová slova jsou sporty, které nabízíte):
- URL adresy - např. www.vase-stranky.cz/fitness
- Hlavní stránka - zmiňte, jaké sporty u vás lze dělat, a udělejte odkazy na příslušné stránky. Vaše hlavní stránka totiž bude skoro vždy z hlediska SEO nejsilnější a vy potřebujete přenést část této síly i na vše další stránky.
- Menu – máte-li menu na vaše služby, udělejte k němu podmenu na jednotlivé sporty (např. Nabídka aktivit -> fitness | squash | tenis)
- Odkazy – místo „více se dozvíte tady“ pište „více o fitness u nás“, apod.
- U odkazů je dobré využít i html atribut „title“, do kterého můžete také vložit vaše klíčové slovo
- Nadpisy – stránku o fitness můžete mít strukturovanou pomocí nadpisů například takto
- Hlavní nadpis: Fitness
- Podnadpisy: Ceník fitness, Cvičení s trenérem v našem fitness, Fotografie z našeho fitka
- Text – tady už začíná být prostor pro další klíčová slova jakou je vaše lokalita (město, čtvrť) a další slova, která máte na vašem seznamu
- Titulek stránky – každá stránka může mít svůj titulek (to, co se zobrazuje v prohlížeči na záložce s vaším webem) a slouží k tomu html tag <title>. Do něj se bude hodit např. “Fitness v Praze | Název vašeho sportoviště“
- Obrázky – pojmenujte své soubory s použitím klíčových slov, namísto DSC20140101.jpg je určitě lepší Fitness-Praha-sal-s-cinkami.jpg
- U obrázků je dobré využít i html atribut „title“ a „alt“, opět do nich lze vložit vaše klíčová slova
- Meta description - pokud umožňuje váš redakční systém úpravy tzv. meta tagů, napiště si dobrý meta description (popis toho, o čem stránka je). Jeho délka by měla být maximálně 160 znaků a jde o text, který se zobrazí ve výsledcích hledání pod názvem vaší stránky. Pokud jej neuvedete, žádná katastrofa se nestane, vyhledávače si automaticky vezmou text ze stránky. Ale je to vaše šance ovlivnit, co se uživatelů zobrazí. Snažte se hlavně o to, aby po přečtení tohoto textu chtěl uživatel na váš odkaz kliknout více než na vaši konkurenci ve vyhledávači.
Připomeňme pouze ještě jednou, že je dobré to nepřehánět. To se týká zejména nadpisů a textu. Zkuste používat i synonyma (tenis, tenisové kurty, tenisové centrum, hřiště, …).
Další tipy na jednorázové úpravy:
- Dbejte o to, aby měl váš web pěknou a přehlednou strukturu
- Všechno by mělo fungovat (dejte pozor například na odkazy)
- Atraktivní grafické provedení je také důležité
- Přidejte do stránek fotografie
- Vytvořte si fotogalerii s popisky fotek
- Rozšiřte funkce webu o diskuze, přehled novinek, recenze, propojení s Facebookem atd.
- Dbejte na to, aby byly texty na vašem webu užitečné, aktuální, aby lákaly a zaujaly zákazníka
- Důležité je též, aby byly texty originální – nekopírujte z jiných webů (nebo to přepište svými slovy)
- Snažte se, aby se vaše stránky načítaly rychle (brzdou bývají obrázky ve velmi velkém rozlišení, neaktualizovaný redakční systém, pomalý hosting, apod.)
- Nechte si vytvořit (a aktualizujte) XML sitemapu – měl by to umět redakční systém, na kterém máte vytvořený váš web
- Podívejte se, co by měl obsahovat web sportoviště
Opakované aktivity:
- Pokud je u vás čas od času něco nového, pište aktuality (alespoň 1x za měsíc) – vyhledávače mají rádi čerstvý obsah a vaši návštěvníci uvidí, že stále fungujete
- Jste odborníci ve vašem sportu? Můžete zkusit psát blog s radami.
- Přidávejte fotky z akcí na vašem sportovišti
SEO aktivity mimo váš web
Všechna práce na jiných webech než na tom vašem se točí okolo jedné věci a tou je získání zpětných odkazů na váš web. Odkazy mohou být textové, nebo obrázkem (např. s vaším logem). Tyto odkazy vám budou přivádět přímou návštěvnost a zároveň vám pomohou k lepšímu umístění ve vyhledávačích.
Tak například si můžete (nebo už jste) zdarma zaregistrovat svoje sportoviště k nám na SportCentral. Na vašem profilu můžete uvést až 5 odkazů na váš web (např. na hlavní stránku a některé podstránky). Nejen, že si vaše sportoviště u nás uživatelé najdou, ale přivádíme je i přímo na váš web a zároveň vám zlepšujeme SEO.
K tomu uvidíte i následující statistiky…
![Úspěšnost propagace na SportCentralu - SEO optimalizace pro vyhledávače](/pictures/wp-content/2014/03/Úspěšnost-propagace-na-SportCentralu-SEO-optimalizace-pro-vyhledávače.png)
Takto budou vlastně fungovat všechny vaše odkazy na jakémkoli webu. Budou mít určitý počet zhlédnutí, část lidí na ně bude přímo klikat, a budou mít význam z hlediska optimalizace.
Jednorázové získávání zpětných odkazů
- Vložte svoje sportoviště do
- Katalogů firem (např. Firmy.cz, Najisto.cz, Zlatestranky.cz)
- Sportovních katalogů (např. SportCentral.cz, Kdesportovat.cz, Hejbejtese.cz)
- Regionálních katalogů – pro vaše město, kraj
- Vyberte si jen ty nejlepší a největší. Nemá velký smysl provádět registrace do stovek různých databází.
- Pokud máte nový web, přidejte se do vyhledávačů Google (stránka s přidáním) a Seznam (stránka s přidáním)
- Věnujte čas založení a profilů na sociálních sítích (Facebook, YouTube pokud máte videa)
- Pokud máte nějaký zajímavý příběh, můžete se s ním zkusit dostat do médií (v případě sportovišť většinou lokální deníky se zpravodajstvím také na internetu)
- Udělejte slevovou akci a zveřejněte ji na Slevomatu
Opakované činnosti
- Nalezněte weby o vašich sportech a zkuste zjistit, jestli tam můžete vložit odkaz. Oslovte majitele s dotazem na výměnu odkazu nebo placeného zobrazení.
- Při výměně jim dáte odkaz i na váš web (většinou do sekce Partneři, nebo do patičky či postranního panelu).
- Odkaz můžete i koupit a pak jej neopětujete (z hlediska SEO lepší ale méně častá varianta).
- Přispívejte do diskuzí
- Sledujte, jaké zpětné odkazy využívá vaše konkurence, a inspirujte se. Pokud konkurence vyměňuje odkazy, můžete oslovit ty, se kterými je vyměnila. S velkou pravděpodobností jej vymění i s vámi.
- Navštivte fóra pro výměnu odkazů a najděte si někoho, kdo s vámi bude spolupracovat a vymění si s vámi odkazy (Diskuze SEO servis, WebTrh, SEO startér)
- Zkuste se domluvit s některými weby nebo blogy na zveřejnění PR článku. Ten může mít velkou váhu, ale je nutné počítat s tím, že publikace nejsou vždy zdarma a bude třeba vynaložit úsilí při tvorbě článku.
- Využijte sociálních sítí – přidávejte příspěvky s odkazem na váš web
U odkazů je důležité, aby vedly z webů, které jsou vám tematicky příbuzné. Odkaz ze stránek o výrobě pneumatik vám bude téměř k ničemu, ale odkaz ze sportovního e-shopu je velmi dobrý.
TIP Zkuste se s nějakým e-shopem domluvit, že na vás bude odkazovat z různých kategorií produktů podle toho, jaké sporty máte vy a oni. Ideální bude z jejich fitnessu na váš fitness, z tenisu na tenis, atd.
Je vhodné, aby odkaz obsahoval vaše klíčová slova. Ale pozor na přílišnou optimalizaci. Odkazy, které na vás vedou, by měly vypadat přirozeně. Pro vyhledávač budete podezřelý, pokud na vás povedou odkazy z 10 webů a všechny budou stejné. Střídejte synonyma, použijte název vašeho sportoviště, nebo nechte odkaz prostě ve znění „tady“.
Shrnutí
Tak a to je vše. SEO je fuška. Doufáme, že nyní už máte trochu představu o tom, jak optimalizovat svoje internetové stránky a co všechno to obnáší. Tady je stručný přehled toho, co jste se dozvěděli:
- Co je optimalizace pro vyhledávače
- Jaké jsou její cíle, kdo vám ji udělá a jaké jsou ceny
- Co jsou to klíčová slova a jak přijít na svá vlastní
- Jak dělat SEO na vašem webu
- Jak získávat zpětné odkazy
Nyní už zbývá se do toho jen pustit. Kdybyste potřebovali poradit, můžete se na nás klidně obrátit. Rádi odpovíme na vaše otázky nebo zhodnotíme, jestli se vám SEO vyplatí.
Co by měly obsahovat www stránky sportoviště a 3 ukázky povedených webů
9 věcí k zamyšlení PŘED optimalizací webu sportoviště pro vyhledávače a 4 následné kroky
Pro přidání příspěvku se musíš nejdřív přihlásit nebo zaregistrovat
![](/images/default-sportovec_fixed80x80.png)
Pravidelný přísun informací o sportování