TANEČNÍ PŘEDSTAVENÍ / TANZVORFÜHRUNG: ProART Company - Milada &
| JINÁ | Roxy/NoD | UplynuláPopis
V rámci XI. ProART festivalu 2014: Tělo jako hlas – Slovo jako obraz / Im Rahmen des XI. ProART Festivals 2014: Körper als Stimme – Wort als Bild
Taneční představení Milada je inspirováno soudním procesem a posledním dopisem Milady Horákové, nejznámější oběti justiční vraždy v době komunistických politických procesů v 50. letech minulého století. Byla jedinou ženou popravenou v rámci těchto soudních řízení. Díky své neústupnosti se stala symbolem odporu proti totalitě vládnoucí komunistické strany. Pohybový a výrazový slovník odráží věcnou a emocionální stránku člověka, který si je vědom své neviny a přesto je schopen vypovídat pravdivě ve svůj neprospěch. Následnou smrt pak dokáže přijmout s vyrovnaností, smířením a odpuštěním. Choreografický proces zkoumá mimo jiné vliv emocí na pohyb, svalové napětí, využití prostoru a dynamiku.
"Padám, padám, tento boj jsem prohrála, odcházím čestně. Miluji tuto zem, miluji tento lid, budujte mu blahobyt. Odcházím bez nenávisti k vám. Přeji vám to, přeji vám to…"
Milada Horáková
Jan - Naše historie je plná násilí a odporu proti útlaku. Je násilí jedinou cestou jak vzdorovat útisku? Je možný pohled z jiného úhlu? Mnohokrát je totiž možné spatřit násilí, útlak a vzdor v naší tváři, na našem těle, v našich úmyslech a ne pouze ze strany krutého režimu nebo okupující moci. Lze nalézt tancem způsob, jak mít rád bez odporu a averzí? Tělesný pohyb bez potlačování a útlaku. Choreografie je věnována památce a odkazu Jana Palacha.
"Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na které právě stačí."
Jan Palach
Autor / Choreografie: Irene Bauer, Martin Dvořák, Nir Ben Gal, Veronica Sassi
Tančí: Martin Dvořák (CZ/A), Irene Bauer (A), Alena Pajasová (CZ)
Irene Bauer získala taneční vzdělání na baletních školách v Rakousku, Berlíně (Ballettschule des Österreichischen Bundestheaters a Staatliche Ballettschule Berlin) a v Monaku. Její první angažmá bylo v baletu Státní opery ve Vídni. V letech 2001–2006 byla tanečnicí innsbruckého baletu (Tiroler Landestheater Innsbruck), kde v roce 2002 získala Cenu publika. V letech 2006-2013 působila v divadle v Linci (Landestheater Linz). Od roku 2006 účinkuje v projektech ProART Company. Vyučuje balet a pilates.
Také v rámci programu tohoto večera:
Béla Földi / Budapest Dance Theatre (HU): My daughter, Anne Frank
Také v rámci programu tohoto tanečního večera:
Veronica Sassi (IT) / Compagnia MDdanza (IT): HISTOIRE D\'AMOUR - Tristan and Isolde, and the mystery of fidelity
Občanské sdružení ProART představuje XI. ročník Mezinárodního multižánrového festivalu ProART, i letos na festival zavítá mnoho mezinárodních pedagogů i umělců. Festival se skládá ze dvou částí – denních uměleckých workshopů, kde si účastníci všech úrovní mohou sestavit svůj osobní program z rozsáhlého rozvrhu kurzů – a večerních festivalových představení. Festival je otevřen každému bez rozdílu věku či profesní úrovně, kurzy jsou odstupňovány podle obtížnosti.
Die Tanzvorführung Milada ist inspiriert vom Verhör und dem letzten Brief von Milada Horáková, dem bekanntesten Opfer der Justizmorde zur Zeit der kommunistischen Polit-Prozesse der 1950er Jahre. Sie war die einzige Frau, die im Rahmen dieser Prozesse hingerichtet und durch ihre Unnachgiebigkeit zum Symbol für den Widerstand gegen totalitäre kommunistische Regierung wurde. Das Bewegungs- und Ausdrucksvokabular spiegelt die sachliche und emotionale Seite eines Menschen wider, der sich seiner Unschuld bewusst ist und bereit ist wahrheitsgetreu zum eigenen Nachteil auszusagen. Milada ist fähig, den Tod mit Fassung zu tragen, in Frieden und Vergebung. Der choreographische Prozess erforscht u. a. den Einfluss von Emotionen auf Bewegung, Muskelspannung, Raumnutzung und Dynamik.
"Ich falle und falle, diesen Kampf habe ich verloren, ich gehe in Würde. Ich liebe dieses Land, dieses Volk, schafft ihm Wohlstand. Ich gehe ohne Hass euch gegenüber. Ich wünsche es euch, ich wünsche es euch…"
Milada Horáková
Jan – Unsere Geschichte ist voll von Gewalt und Widerstand gegen Unterdrückung. Ist Gewalt der einzige Weg, um der Unterdrückung zu trotzen? Ist ein anderer Blickwinkel möglich? Oftmals können wir Gewalt, Unterdrückung und Widerstand in unserem Gesicht, an unserem Körper und in unseren Gedanken bemerken, und nicht nur von außen, durch ein grausames Regime oder eine Besatzungsmacht. Über den Tanz können wir versuchen, eine Art und Weise zu finden, ohne Abscheu und Aversion zu lieben. Körperbewegungen ohne Hemmungen und Unterdrückung. Die Choreografie ist dem Gedenken und der Erinnerung an Jan Palach gewidmet.
"Der Mensch muss gegen das Böse ankämpfen, gegen welches er gerade ankommt.
Jan Palach
Autor / Choreografie: Irene Bauer, Martin Dvořák, Nir Ben Gal, Veronica Sassi
Mit: Martin Dvořák (CZ/A), Irene Bauer (A), Alena Pajasová (CZ)
Irene Bauer erhielt ihre Tanzausbildung an der Ballettschule der Österreichischen Bundestheater, an der Staatlichen Ballettschule Berlin und in Monaco. Ihr erstes Engagement führte sie an die Wiener Staatsop