Jak vytvořit webové stránky sportoviště na WordPressu 2/5 – Koupě domény
V minulé části jsme si shrnuli, co všechno budete pro zprovoznění nového webu na WordPressu potřebovat. Dnes si ukážeme velmi podstatnou věc, kterou je třeba zakoupit při zprovozňování webu. Tou je internetová doména.
Co je doména a jak ji vybrat
Internetová doména, jak jsme již uvedli v prvním dílu, je vlastně adresa, na které váš web na internetu poběží. Jde tedy o pojmenování webu, které se skládá nejčastěji ze 3 částí oddělených tečkami:
- www = World Wide Web – je umístění na celosvětové komunikační síti.
- doménové jméno = nejčastěji např. název společnosti, projektu apod. (např. sportcentral)
- top-level doména = poslední část např. cz, org, com, net a podobně, která rozlišuje země, organizace, skupiny atd.
Spojením pak tedy vznikne např. www.sportcentral.cz
V praxi se využívá nejčastěji 3-4 částí domény (maximálně jich může být až 127), kdy celý název může obsahovat například i název subdomény (ty slouží k rozšíření názvu o další úrovně). To pak vybadá např. takto: test.www.sportcentral.cz.
Co nás bude při výběru domény zajímat
- Jaká bude koncovka (top-level doména)?
- Jak web pojmenovat?
Pokud předpokládáme, že náš web bude fungovat pouze nebo především v českém jazyce, je doporučeno kupovat cz doménu. Lidé jsou na to v Čechách zvyklí a pro české publikum je to přirozené. Pokud plánujete mezinárodní web, použijete nejčastěji koncovku com, případně eu či net (poslední dvě nejsou ale příliš běžné ani oblíbené). Dále je třeba tedy vybrat jméno (nejčastěji např. název firmy nebo projektu) a ověřit, zda je zvolená doména i s koncovkou volná a je možné si ji koupit.
Ověření dostupnosti domény
O domény se starají různé organizace, které nabízejí jejich koupi a ověřování dostupnosti. Pokud jste si tedy vybrali vhodný název pro váš web, je třeba nejprve ověřit jeho dostupnost. To můžete provést například na:
Existuje velké množství společností poskytujících domény za různé ceny, výběr je tedy zcela na vás.
U vybrané společnosti zadáte zvolenou doménu včetně koncovky (kolonka na ověření dostupnosti) a zde se vám ihned automaticky ověří, zda je doména volná či není. Může se stát, že doména bude již obsazená. Pozor, může být ale dostupná anpříklad s jinou koncovkou (místo cz např. net). Ihned se také dozvíte, kolik u dané společnosti doména stojí. Cena je vždy uvedena na rok. Běžně se ceny domén pohybují kolem 100-300Kč u koncovky cz či com.
https://domeny.cz/overeni-dostupnosti/#jednoducha-registrace
Často se bohužel stane, že nebudete moci zaregistrovat ten název, který byste si přáli, protože doménu již bude vlastnit někdo jiný. Nedoporučuje se řešit název domény například pomlčkou: místo www.sportcentral.cz bychom v tomto případě dali www.sport-central.cz (i když je to možné, nedoporučujeme to). Z pohledu vyhledávačů a optimalizace webu, a ani pro uživatele, to není ideální řešení. Vždy je lepší vymyslet raději název jiný. Lze vytvářet i domény typu: www.sportovni-portal-pro-rekreacni-sportovce.cz. Takový název obsahuje sice rovnou klíčová slova (ta pomáhají vylepšovat pozici ve vyhledávačích), ale působí nevěrohodně a lidé většinou čekají například spíše název firmy.
Doporučujeme tedy název domény promyslet a neunáhlovat se, pokud bude vaše vybrané jméno obsazené.
Koupě domény
Po vybrání dostupné domény a jejím zaplacení se stáváte výhradním vlastníkem na zvolené období (nejčastěji rok). Součástí procesu koupě je většinou i registrace, která vám zajistí následný přístup do správy domény.
Ve třetím dílu si řekneme, jak pro svůj web nakoupit webhosting.
ČEZ Jizerská 50 RUN přilákala 1 251 závodníků
Statistiky a analýza oblíbenosti lukostřelby v České republice
Regelmäßige Feeds erhalten