České startupy se prezentovaly v USA před investory, SportCentral byl mezi nimi
V první polovině května se v USA uskutečnily 2 akce pořádané Czech ICT Alliance a Czech Investem. Jejich cílem bylo ukázat vybrané české startupy investorům, novinářům a dalším zájemcům v Silicon Valley a Bostonu. Na obě akce byl pozván také SportCentral díky vítězství v Startup Funding EuroTour.
Euro Demo Day - San Francisco - 7.5.2013
První ze dvou akcí, na kterou jsem se vypravil, byl Euro Demo Day pořádaný v Silicon Valley. V USA jej zastřešovaly organizace US MAC (pomáhá začínajícím firmám se vstupem na americký trh) a PitchForce (organizují sérii veřejných prezentací startupů před investory a publikem s cílem získat investici).
Dopolední trénink prezentování
Po pondělním příletu do San Francisca jsem večer už jen pracoval na prezentaci, se kterou jsem měl předstoupit před investory. V úterý dopoledne jsem se vydal do RocketSpace (akcelerátor pro rychle rostoucí technologické startupy) na setkání s dalšími českými startupy a Nathanem Goldem (učí lidi prezentovat před investory, zákazníky, publikem, založil The Demo Coach).
Nathan dostal za úkol nám pomoci s odpoledními prezentacemi před investory. Vybrané postřehy (pro velmi krátké prezentace, např. 5 minut):
- Prezentování je o tom, co lidé slyší, ne co říkáte
- Důležité je poznat publikum - řekl nám něco o každém investorovi
- Všichni investoři přemýšlejí podobně a mají zhruba tyto priority v tom, co chtějí slyšet: 1) řešený problém, 2) tým, 3) trh, 4) řešení, 5) aktuální čísla (traction), 6) jak vydělat peníze (jak startup, jak investor), 7) závěr
- Dejte investorům dostatek pro to, abyste je zaujali, ale ne zbytečně příliš (nechte něco na otázky, například kdo jsou konkurenti)
- Máte omezený čas - vyberte jen ta nejlepší slova
- Vytvořte prezentaci jako filmový trailer
- Nejdůležitější je říct Kdo jste? Co děláte? Proč by mě to mělo zajímat?
- Vynikněte, vedle vás prezentuje dalších X lidí a všichni jsou stejní
- Strategie S²AME - story, similes, analogy, methaphors, exemples - pro více informací mi napište na [email protected]
Poté každý Nathanovi prezentoval svůj startup a dostal od něj a ostatních zpětnou vazbu, na jejímž základě si někteří svoje prezentace upravili.
Prezentce startupů před investory
Odpoledne kolem třetí jsme si začali připravovat svoje materiály u stolů, který dostal každý účastník přidělen. Do RocketSpace se začali trousit první návštěvníci z řad publika, pro které byla účast placená. Bylo vidět, že přišli lidé se skutečným zájmem, neboť hned začali chodit stůl od stolu a každého se ptát, co dělá. Během hodiny jsem tak odprezentoval SportCentral zhruba 20 různým lidem. Někteří se pouze zajímali a pak šli dál, další nabídli pomoc nebo řekli svůj názor. Dalo se tady přijít k velmi hodnotným kontaktům - například ke švédskému business andělovi, který ihned vysypal z rukávu dalších 5 jmen a emailových adres a později mi pomáhal domluvit setkání s ředitelem OpenView Investments v Bostonu.
V 5 už byla na místě čtveřice investorů a začaly prezentace. Formát akce byl následující:
- 4 minuty prezentace
- 4 minuty na otázky
- 4 minuty zpětná vazba od investorů
Na Euro Demo Day se prezentovaly se tyto české (a 2 polské) startupy:
- Corinth - výuková aplikace zobrazující 3-D modely struktur v biologii, chemii, lékařství nebo fyzice
- Designeros - globální tržiště pro designéry k prezentaci a prodeji jejich výrobků
- Druidly - multiplatformní doručování obsahu online od vydavatelů
- Incuvo - nástroj, kterým si každý může vytvořit svoji vlastní hru pro mobilní zařízení
- Ki-Wi (Oscar) - tablet pro seniory (vlastní hardware i software)
- Note Tracker - zařízení připojené k jakékoli psací pomůcce, která přenáší napsané do počítače
- Quickback - virtuální Ztráty a nálezy
- SportCentral - marketingové nástroje pro sportovní zařízení a portál pro sportovce a sportovní týmy
- Prohlédnout prezentaci na Slideshare
V porotě byli tito investoři:
Po kolečku 3x4 minuty investoři přidělovali startupům body, aby určili jejich pořadí. Výsledky dopadly následovně: 1. - 3. místo SportCentral, NotesTracker, Quickback (všichni 15 b.), 4. místo Incuvo (14 b.), 5. místo Designeros (13 b.), 6. místo Corinth (12 b.), 7. - 8. místo Ki-Wi a Druidly (11 b.). Umístění z mého pohledu vyjadřuje atraktivitu startupu pro investory a dojem z prezentace, nevypovídá ale například o tom, v jaké fázi jednotlivé firmy jsou (např. jestli vydělávají).
Video z prezentace SportCentralu
Tím Euro Demo Day skončil a kdo chtěl, vydal se ještě do nedalekého baru. Kromě českých startupů se tam vypravili i Allan Young a Pete Mayer, což od nich bylo sympatické.
Druhý den jsem se už musel přesunout do Bostonu, nezbyl tak bohužel čas na žádné další schůzky, které se mohly v San Franciscu odehrát.
Czech Tech Pitch Day - Boston - 9.5.2013
Druhou akcí byl Czech Tech Pitch Day v Bostonu, který probíhal o 2 dny déle v Cambridge Innovation Center. Americkými partnery byli Generální konzulát ČR v New Yorku a MassGlobal Partners.
Do Bostonu jsem přiletěl ve čtvrtek 9.5. ráno a hned zamířil do Cambridge Innovation Center. CIC leží v Cambridge, kousek od centra Bostonu vedle MIT, a zabírá polovinu z asi dvacetipatrové budovy. Jsou tady sprchy, na každém patře velká kuchyně a spousta kanceláří i coworkingových prostorů pro firmy a startupy.
Czech Tech Pitch Day začínal ve 3 hodiny odpoledne a opět přišlo několik desítek zájemců. Prezentace tady probíhaly trochu jinak - každý dostal 5 minut před publikem, po kterých následovaly otázky. Nebyla tady žádná porota, ale v publiku byli i potenciální investoři. Kromě jiného jsem tady potkal konkurenty SportCentralu z Portugalska - Playnify. Opět zde bylo možné získat spoustu zpětné vazby, zajímavé byly i otázky z publika.
Po prezentacích jsme se postupně přesunuli na Venture Café, akci, která se koná v CIC každý čtvrtek. Jejím smyslem je setkávání lidí se zájmem o podnikání a inovace a přišlo sem zhruba 100 lidí, včetně většiny těch, co byli na prezentacích. Během 2 hodin jsem stihl mluvit s asi 15 lidmi, často se zajímali o SportCentral právě na základě předchozí prezentace.
Startupy, které se prezentovaly na Czech Tech Pitch Day:
- Babel - bezpečnostní řešení pro mobilní telefony
- Beevendo - mobilní marketing založení na lokaci
- Corinth - výuková aplikace zobrazující 3-D modely struktur v biologii, chemii, lékařství nebo fyzice
- Designeros - globální tržiště pro designéry k prezentaci a prodeji jejich výrobků
- Druidly - multiplatformní doručování obsahu online od vydavatelů
- Glogster - online platforma pro vytváření interaktivních plakátů
- Ki-Wi (Oscar) - tablet pro seniory (vlastní hardware i software)
- SportCentral - marketingové nástroje pro sportovní zařízení a portál pro sportovce a sportovní týmy
- Prohlédnout prezentaci na Slideshare
Obě akce hodnotím jako přínosné. Účastnil jsem se zejména proto, abych slyšel názory investorů a dalších lidí z oboru na SportCentral (byly pozitivní). Kromě názorů a nových myšlenek pro budoucí směřování SportCentralu jsem získal hodně osobních kontaktů na investory, novináře, americké akcelerátory nebo konkurenty a další startupy. Škoda, že po Euro Demo Day v Silicon Valley nebyl ještě 1 volný den, kterých bych využil ke schůzkám.
Roman
TZ: Český startup SportCentral zaujal investory v Silicon Valley a chce jít do světa
Spouštíme prodej vstupného na sportoviště a slevové akce
Pravidelný přísun informací o sportování